Bästa löpträningen

Nu ska jag ta tag i mina mål för 2018!
Första målet är att läsa varje kväll, andra är att äta vegetariskt minst två gånger i veckan. Tredje målet är träningsrelaterat och det är det jag ska försöka få på pränt här.

Målet är att springa 5 km på 25 minuter i maj, det är ca 20 veckor dit. Jag kommer att dela in det i två perioder; vecka 2-10 och 11-19 (med uppehåll för en veckas skidåkning i påsk).

Utgångspunkt: jag orkar springa 5 km och långre, men det går för långsamt. Jag har styrka, bra grundkondition och är snabb på korta intervaller, men har en låg fart när jag springer mer "komfortabelt".

För att bli snabbare behöver jag:
1. Gå ner i vikt, just nu har jag flera extra decembermyskilon som gör det tyngre att springa. Jag ska väga mig och mäta arm, midja, stuss och lår varje vecka för att se skillnaden. Upplägget får jag skriva om i ett eget inlägg, det här får bli om själva löpningen.

2. Intervallträning: kort-, lång- och backintervaller 2-3 ggr/ vecka.

När jag planerar träningen tänker jag på vilka dagar jag har lättare att träna på. Som mitt schema ser ut nu borde jag kunna använda luncherna måndag och torsdag till att komma ut och köra ett kortpass. Då får jag dessutom dagsljus och frisk luft och slipper tänka på det på kvällen. Fredagar är mina heliga shoppingdagar, så då blir det vilodag. Helgerna vill jag gärna komma ut i skogen och träna längre pass. För att inte tappa styrketräning, särskilt av armar och bål måste jag lägga in några övningar av det.

Vecka 2-10

MÅNDAG: Kortintervaller lunch efter program i "Stora löparboken för kvinnor" 5 km på nivå 2,
vecka 7-10 på nivå 3.

TISDAG: Lätt jogg med backintervaller

ONSDAG: Promenad 5 km

TORSDAG: Långintervaller lunch, ät senare

FREDAG: vilodag

LÖRDAG: Långpass

SÖNDAG: Promenad 1-2 h

VARJE DAG: före tandborstning- plankan 1 minut, armhävningar i 3 omgångar/set, så många reps du orkar i varje set.

Jag behöver: justera pulszoner på min pulsklocka, lött pannlampa att springa i, ny prenumeration och inspiration från iFORM, ta med matlådor och träningsgrejer till jobbet mån+ tors

Belöning: efter vecka 10 ska jag köpa nya löparkläder

Fy sjutton, vad mycket det blev! Och jag som tänkte att det skulle bli små mikromål i år, som att läsa varje kväll. Det svåra med träning är att kunna begränsa sig och få in tillräcklig vila mellan passen, men jag är van vid många pass och det här är nog ungefär där jag brukar ligga. Om jag känner att benen tar för mycket stryk, får jag ta någon extra vilodag och justera upplägget. Det var mina planer, nog om detta och nu...

MINA BÄSTA TRÄNINGSTIPS:
1. Planera din träning utefter dina mål och försök fokusera. Om du är nybörjare är det viktigast att få in en träningsvana på 2-3 pass per vecka.

2.  Träna utomhus när du kan, solljus och skogen är bra för oss!

3. Träna inte för att gå ned i vikt, utan för att bli starkare, snabbare och bli gladare.

4. Bästa tipset: bara gör det!
Många pass är motiga innan, särskilt om det är mörkt och halv storm ute, men det känns jäkligt gött efter. Och alla har 24 timmar per dygn, det är bara en fråga om vad vi gör de timmarna.

Behöver du tips eller hjälp med något? Kommentera gärna så ska jag försöka svara <3



Kommentarer

Populära inlägg